Sluit Menu

Canonkanon

Meer info

Keuze van het toneelstuk

Je kan zelf een stuk kiezen, bijvoorbeeld naar aanleiding van een theaterbezoek, of LARF! legt enkele mogelijkheden voor. Alles kan, van de oude Grieken tot Tom Lanoye, zolang de teksten relatief vlot speelbaar zijn.

Contact/boekingen

tom@larf.be / 09 365 09 43

BOEK CANONKANON

Methodiek

Concreet gaan we als volgt te werk. 

  • We kiezen op voorhand enkele sleutelscènes uit het gekozen stuk. We maken een ruime selectie van monologen en dialogen. 
  • In een kring lezen we de scènes. Iedereen leest een passage.
  • We bespreken de teksten en stellen relevante vragen. In welke periode speelt dit zich af? Welk karakter spreekt uit de personages? Welk conflict staat centraal?
  • Opwarming van de stem en het lichaam.
  • De leerlingen gaan ‘op de vloer’. Met de tekst in de hand spelen de leerlingen hun personage zo expressief mogelijk. We zoeken samen naar de intenties van de personages, we ontrafelen de subtekst, zetten eventueel een soundtrack onder de scène. We spelen de scène nog eens. Staan de personages heel dicht of heel ver van elkaar? Hoe bewegen ze? De zinnen op papier worden levende en noodzakelijke standpunten.

Doorheen deze stappen komt vrijwel automatisch veel theaterjargon ter sprake (terzijde, jardin of cour, à l’italienne…) en hebben we het over de auteur en terugkerende thematiek in het oeuvre, het tijdsvak waarin de tekst is geschreven, enzovoorts.

Het spreekt vanzelf dat we onze methodiek aanpassen aan de aard van een groep. We schatten snel in hoe ver een klas of leerling bereid is om mee te gaan in de verbeelding of expressiviteit. We zorgen er op een veilige en ongedwongen manier voor dat iedereen zeker eens aan bod komt.

Accommodatie

De sessie kan in een gewoon klaslokaal plaatsvinden, maar we zetten wel de stoelen en de banken in een andere opstelling. Cruciaal is dat er geen inkijk is van buitenaf en/of passage. We kunnen ongestoord werken, zonder dat we andere klassen storen. Tijdens een sessie gebruiken we muziek en kan er al eens luid gesproken of gezongen worden.

Eindtermen

Deze sessie sluit aan bij volgende specifieke eindtermen Nederlands. 

De leerlingen kunnen vanuit een tekstervarende en tekstbestuderende manier van lezen:

  • literaire teksten uit heden en verleden interpreteren, analyseren en evalueren. Zij kunnen daarbij verbanden leggen: 
    • binnen teksten
    • tussen teksten
    • tussen teksten en het brede socioculturele veld
    • tussen tekst en auteurtussen teksten en hun multimediale vormgeving
  • verslag uitbrengen over de eigen ervaringen met literaire teksten uit heden en verleden en kunnen deze ervaringen toetsen aan andere interpretaties van en aan waardeoordelen over teksten.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze voorstellingen en ateliers.

Aanmelden nieuwsbrief