LARF! stimuleert kinderen en jongeren uit alle lagen van de Vlaamse en Brusselse samenleving om hun artistiek makerschap in de podiumkunsten te ontwikkelen.
Elk kind en elke jongere heeft het potentieel om zich artistiek te ontwikkelen en trapsgewijs eigenaarschap op te nemen. LARF! gelooft dat iedereen het recht heeft om cultuur te beleven en zich uit te drukken in de wereld. In de ontwikkeling tot volwassenheid zoekt ieder kind en iedere jongere mogelijkheden tot expressie. Daarom biedt LARF! een continu aanbod van 6 tot 18 jaar en ontwikkelt ze ook projecten om jongvolwassenen de kans te geven hun eigenaarschap duurzaam op te bouwen. LARF! neemt het op zich om kinderen en jongeren in kwetsbare situaties toe te leiden en op te nemen in hun werking, aangezien net zij nood hebben aan eigenaarschap en artistieke expressie voor een beter welzijn.
In dialoog met een artistieke coach ontwikkelen de kinderen en jongeren hun artistiek makerschap in de podiumkunsten. In ieder kind schuilt een maker. Binnen dat makerschap is het essentieel dat het kind of de jongere de taal van de kunsten leert gebruiken, kritisch leert zijn en inzicht verwerft in hoe je deze taal zelf creëert. Kinderen en jongeren (de ‘larven’) ontpoppen zich bij LARF!, vormen hun eigen taal en bouwen een metier in de podiumkunsten. Speel- en presentatiekansen bieden een enorme winst voor het makerschap: onze trajecten koppelen we dan ook zoveel mogelijk aan toonmomenten.
Op jonge leeftijd bieden we onze larven nog een stevig kader en sturing, en trapsgewijs krijgen ze steeds meer vrijheid en invloed op hun eigen traject. Uiteindelijk verwerven ze meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid en neemt LARF! een meer coachende positie in. Essentieel daarbij is dat de coaches professionele kunstenaars zijn met een eigen artistieke praktijk. De coaches begeleiden het proces naar kwalitatief artistiek onderzoek via hun eigentijdse en innovatieve werkwijzen. Vanuit een gedreven nieuwsgierigheid onderzoeken de kinderen en jongeren thema’s. Ze verzamelen materiaal, onderzoeken en bricoleren. Het eindresultaat is een vertaling van hun eigen leefwereld.
Deze methodiek komt voort uit de educatieve visie van LARF!, gebaseerd op de waarden kwaliteit, experiment, meerstemmigheid en openheid. In alle fases van een traject hebben de kinderen en jongeren inspraak vanuit hun makerschap. De motor van het prille maakproces is wederzijdse inspiratie in een voortdurende dialoog, in cocreatie. Volwaardig artistiek onderzoek geeft ruimte voor experiment, waarbij ideeën de tijd krijgen om te rijpen en eventueel te falen. In dit kronkelende parcours ontdekken de kunstenaar en kinderen en jongeren elkaars verhalen en nemen ze verschillende perspectieven in. We moedigen deze meerstemmigheid aan in het cocreatieve proces.
We stellen ons als doel dat de larven deze waarden ook meenemen in hun verdere leven en deze implementeren in hun (volwassen) leven en de samenleving. Zo draagt LARF! bij aan een maatschappij waarin mensen open staan voor nieuwe ideeën en elkaars beleving: een samenleving waarin elk kind zich veilig kan ontwikkelen en de kinderrechten gewaarborgd zijn.
(c) foto's van Michiel Devijver