Al es van Alice in Aalst gehoord? Dit schooljaar had het vierde jaar van GO! Atheneum Aalst grootse plannen: met leerlingen en leerkrachten een totaalspektakel op poten zetten. Om hun theatervaardigheden bij te schaven schakelden ze LARF! als expert ter zake in.
In overleg met de leerkrachten besloot theatermaker Tom de Bleye rond Alice in Wonderland te werken - maar dan hedendaags. Hij coachte enkele uren per week de leerlingen uit de module toneel. Samen ontdekten ze hoe Alice zou reageren op uiteenlopende situaties uit hun leefwereld: wat doet Alice als ze op een feestje niemand kent? Onder Toms begeleiding improviseerden ze in korte en langere oefeningen een heel script bij elkaar. Ze ontdekten verborgen talenten bij elkaar en werden een hechte groep.
Ook de leerkrachten merkten de positieve effecten van samen theater maken: stillere leerlingen kropen uit hun schulp en alle leerlingen groeiden in hun feedbackvaardigheden. Bij oefeningen keken ze naar elkaar en gingen ze kritisch op zoek naar wat werkt en wat niet - op een constructieve manier. Zo krijg je meer geëngageerde leerlingen die vanuit een open, warme blik naar elkaar kijken.
Dit dynamoPROJECT was zo’n succes dat CultuurKuur er een artikel over schreef. Lees en ontdek het effect van een theatertraject op de leerlingen en leerkrachten!
Foto van Michiel Devijver (c).