Sluit Menu
Scholen

Cultuurkuur

We werken al jarenlang samen met Cultuurkuur, hét platform waar school en cultuur elkaar ontmoeten. Zo zorgen we samen voor meer en betere cultuureducatie op scholen in Vlaanderen en Brussel.

Op onze overzichtspagina vind je meer informatie over vorige projecten, subsidiemogelijkheden en reviews van leerkrachten over de samenwerking met LARF!.

NAAR CULTUURKUUR

DynamoPROJECT

Met een dynamoPROJECT krijg je bij Cultuurkuur tot 2000 euro subsidie om een kunstenaar naar je klas te halen. Het traject duurt minstens 2 dagen en vindt plaats tijdens de schooluren. We dienden al tientallen dynamoPROJECTen succesvol in. Mail scholen@larf.be of bel 09 365 09 43 om eraan te beginnen. We geven je tips en richtlijnen om je aanvraag de grootste slaagkans te geven. We lezen ook graag je dossier na voor je het indient. Je verstuurt de aanvraag ten laatste drie maanden voor de start van je project. Er zijn jaarlijks twee deadlines om deze projectaanvragen in te dienen: 15 november en 15 mei. 

Meer informatie

Foto van Michiel Devijver voor CC Het Spoor, Arktos en LARF! (c)

Verslag van onze schoolprojecten

‘Ik zie kinderen meedenken met een scène, probleemoplossend werken, hun grenzen stretchen, zich ingraven in een inhoud. Ik zie hoe sommigen voor het eerst uit de schaduw durven te treden. Ze staan er, niet alleen als individu, maar ook als groep. Daarom moet je dit dus doen.’
– zorgleerkracht Lieve De Bosschere van VBS Sint-Paulus in Gent

Van Eyck in de klas

'Vaak leggen we de focus op het eindproduct, maar we hebben nu geleerd dat het belangrijker is om meer tijd te spenderen aan experimenteren’
– leerkracht Dieter Vanfleteren van methodeschool De Buurt in Gent

wetenschapsopera over schimmels

'De leerlingen exploreerden zowel hun intellectuele als poëtische talenten en individuele en sociale vaardigheden. Het samenwerken en deelnemen aan dit project vergrootte de samenhorigheid en wederzijdse waardering, omdat ze allemaal een schakel waren binnen een groter geheel en moesten werken volgens een strikt tijdschema.'
– leerkracht Roos Van Baelen van het Busleyden Atheneum in Mechelen

Shakespeare Revisited

‘Het project is anders dan anders. We zijn het gewend les te krijgen, te studeren en te reproduceren. Hier kregen we meer keuzevrijheid en een zeldzame kans om onze creativiteit de vrije loop te laten’
– Anouk, Guus en Senne, studenten 6WW van het Sint-Janscollege in Sint-Amandsberg

Creatief met censuur

‘Het project heeft mij geleerd uit mijn comfortzone te komen en veel meer uit de leerlingen te laten komen.'
– leerkracht Laura van het GO! Atheneum Aalst

Kennismaken met improvisatie

‘De belangrijkste meerwaarde was volgens mij de kennismaking met een totaal andere leefwereld. De leerlingen van het Atheneum zagen hoe anders het leven van leeftijdsgenoten kan zijn: jongeren die in een instelling leven, zijn veel meer op zichzelf aangewezen, moeten vaak sneller volwassen worden en worden sowieso geconfronteerd met problemen waarvan je je afvraagt of zoiets wel kan op hun leeftijd. Ook voor mezelf was het een reality check, dus ik denk dat iedereen er rijker van is geworden.’
– theatermaker Annelies De Nil van LARF! met het Einstein Atheneum in Evergem

theater als bindmiddel

'Wanneer we het verschil zie tussen hoe de leerlingen hier de eerste keer binnenkwamen en hoe ze er nu staan dan zijn we heel trots. Ze bewegen vrijer, spreken met luide stem in groep en staan nu comfortabel op het podium. Ze zijn creatief met de verhalen die ze vertellen en gaan op in elkaars verhalen.'
– OKAN-leerkracht Femke van Richtpunt in Gent

Spreekvaardigheid en ritueel theater

‘Onze leerlingen ervaren wetenschap en techniek tijdens dit project op een andere manier dan via de puur schoolse aanpak. Theater, muziek, wetenschap, techniek: je kan het allemaal versmelten.'
– leerkracht Dilia Van Avermaet van het V.T.I. Sint-Laurentius in Lokeren

STEM + ARTS = STEAM

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze werking.

Aanmelden nieuwsbrief