Sluit Menu
Secundair Onderwijs

Breaking News

Breaking News is een theatertraject waarbij je de klas ombouwt tot tijdelijke nieuwsredactie. Onze professionele kunstenaars maken de jongeren eerst bewust van de valkuilen van fake news en hoe je (on)betrouwbaar nieuws herkent. Daarna dagen ze hen uit om creatief uit de hoek te komen en vanuit zelf opgezochte én gecontroleerde feiten nieuws te maken. Voor een green screen brengen de leerlingen hun originele verslagen en interviews. Wij monteren ten slotte hun zelfgemaakte journaal tot een mooi geheel waar de hele klas met plezier op terugkijkt.

Praktische info

Dit traject maakt je leerlingen weerbaarder in tijden van doemscrollen, 24-uursnieuwscyclussen en informatiestress. Op een originele manier vergelijken ze betrouwbare en minder betrouwbare bronnen: Hoe herken je een complottheorie? En wat is ‘deepfake’ precies?

Daarnaast wakkeren we spelplezier aan en laten we fantasie de vrije loop om vanuit deze kennis iets nieuws te creëren. Theater spelen vergroot bovendien het zelfvertrouwen en de uitdrukkingsvaardigheid van je leerlingen, stimuleert divergent denken en maakt ervarend leren mogelijk.

Samengevat, vanuit theater spelen ontwikkelen de jongeren met dit traject een kritische blik om naar de media te kijken.

BOEK BREAKING NEWS

LOF VOOR BREAKING NEWS

'Zonder het echt door te hebben, hebben de leerlingen weer wat extra inzichten gekregen in hoe nieuws tot stand komt en welke bronnen betrouwbaar zijn.'
- leerkracht Julie Hermans van CDO Noorderkempen

Breaking News was in 2021 laureaat van Rode Neuzen.

In 2023/24 werkt het Sint-Jozefinstituut samen met CC De Werft met als doel: Breaking News in elke klas van het zevende jaar.

Eindtermen

SlEUTELCOMPETENTIES

De inhoudelijke invulling verschilt natuurlijk van klas tot klas, maar je leerlingen kweken doorheen het traject een bewuste en kritische houding ten opzichte van klassieke en nieuwe media. Bovendien bevordert dit traject informeel en creatief mediagebruik, gericht op participatie in de culturele publieke sfeer.

Concreet haakt dit traject in op deze sleutelcompetenties:

  • Digitale competenties: mediawijsheid
    Verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet-digitale media en informatie.
  • Nederlands: communicatie
    Het Nederlands receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties.
  • Burgerschap: maatschappijkritisch denken
    De wederzijdse invloed tussen maatschappelijke domeinen en ontwikkelingen en de impact ervan op de (globale) samenleving en het individu kritisch benaderen.

Specifieke eindtermen voor Nederlands

Dit traject sluit voornamelijk aan bij de vaardigheden lezen - vooral van digitale bronnen - en spreken.

Voor lezen komen deze eindtermen aan bod:

  • lezen van informatie op het internet via verschillende dragers (pc, tablet, smartphone) 
  • op een efficiënte manier omgaan met verschillende media
  • feiten en meningen onderscheiden
  • argumenten in een tekst op hun waarde en relevantie beoordelen
  • info selecteren en gebruiken met behulp van verschillende informatiekanalen
  • de verkregen informatie aan eigen kennis en inzicht toetsen en vergelijken met informatie uit andere bronnen
  • persoonlijk oordeel over bepaalde teksten formuleren, in vraag stellen en eventueel herzien.

Voor spreken komen deze eindtermen aan bod:

  • gericht informatie selecteren en in een duidelijke vorm verwoorden
  • taalgebruik aanpassen
  • visuele informatie gebruiken
  • non-verbaal gedrag inschatten en inzetten
  • gedocumenteerde informatie presenteren

Tom de Bleye, foto van Michiel Devijver

BOEK BREAKING NEWS

Mail scholen@larf.be of bel 09 365 09 43. Tom helpt je graag verder.

Abonneer je op onze nieuwsbrief voor scholen en ontvang 4 keer per jaar inspiratie en updates in je mailbox.

Praktisch

WAT?

Dit traject neemt een volledige dag in beslag. LARF! voorziet een green screen en camera en twee professionele theatermakers, die alles begeleiden. Achteraf sturen we je de afgewerkte video met het zelfgemaakte journaal door.

VOOR WIE?

Een of meerdere groepen van elk maximum 25 leerlingen in de derde graad. Hoe kleiner de groepen zijn, hoe beter.

WAAR?

In een geschikte ruimte voor theater: een ruim lokaal zonder inkijk waar we ongestoord kunnen werken, ook met muziek. Dat kan op je school, of in De Kazematten, vlakbij station Gent-Dampoort. Hier hebben we goed uitgeruste repetitieruimtes en een professionele theaterzaal, waar we optimaal kunnen werken.

PRIJS?

€ 500

Deze prijs is incl. BTW, excl. verplaatsingskosten.

TIP. Via een dynamoPROJECT krijg je tot € 2000 subsidie om een kunstenaar naar je klas te halen. We helpen je graag bij je aanvraag. Er zijn jaarlijks twee deadlines om deze projectaanvragen in te dienen: 15 november en 15 mei.

KOM GRATIS MET DE BUS!

Kom gratis naar De Kazematten met de bussen van de Lijn. Klik hier voor meer info en reservatie.

Blijf op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van onze werking.

Aanmelden nieuwsbrief